Издательство Монолит +38(056)735-50-35 +38(095)931-39-89;
Головна  /  Юридична допомога водiям  /  Розділ 9. Створення аварійної ситуації

9. Створення аварійної ситуації

Одним з найбільш розповсюджених безпідставних звинувачень водіїв працівниками ДАІ є звинувачення у створенні аварійної обстановки на дорозі. Це й не дивно, адже за дане порушення Кодексом України про адміністративні правопорушення1 передбачений не лише штраф у розмірі від 680 до 850 гривень, а ще й позбавлення права керування ТЗ на строк від 6 місяців до 1 року.
Давайте докладніше розглянемо, що таке аварійна обстановка чи аварійна ситуація. В українському законодавстві чітке визначення цього поняття дає частина 4 статті 122 КУпАП:

аварійна обстановка – це ситуація, за якої інші учасники дорожнього руху були змушені різко змінити швидкість, напрямок руху або вжити інших заходів щодо забезпечення особистої безпеки або безпеки інших громадян, що підтверджені фактичними даними, а саме: поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, свідків, показань технічних приладів та засобів фото- і відеоспостереження та іншими документами.»

 

1Стаття 122, частина 4, КУпАП

Докази вашого порушення

 

Для того щоб інспектор мав законні підстави для звинувачення вас у створенні аварійної обстановки, у нього мають бути беззаперечні докази2: у першу чергу, показання потерпілого, якому була створена ситуація, у зв’язку з чим він змушений був вжити заходів для забезпечення своєї безпеки, а також показання свідків, фото- та відеоматеріали і т. п.
Порушення, які можуть потягти за собою створення аварійної обстановки:
  • перевищення встановлених обмежень швидкості більш ніж на 20 км/год;
  • порушення вимог дорожніх знаків та розмітки;
  • проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника;
  • порушення правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів;
  • порушення правил зупинки, стоянки;
  • порушення правил проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а також порушення встановленої для транспортних засобів заборони руху тротуарами або пішохідними доріжками;
  • порушення правил проїзду перехресть, зупинок ТЗ загального користування;
  • порушення правил обгону та зустрічного роз’їзду, безпечної дистанції чи інтервалу, розташування транспортних засобів на проїзній частині;
  • порушення правил руху автомагістралями, користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами;
  • користування засобами зв’язку під час руху ТЗ;
  • порушення правил навчальної їзди;
  • ненадання переваги у русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, міліції, які рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями;
  • ненадання переваги маршрутним транспортним засобам, у тому числі порушення правил руху та зупинки на полосі для маршрутних транспортних засобів, а також порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху.

 

2Стаття 251 КУпАП

 

ВАЖЛИВО:
За відсутності показань потерпілого, свідків, матеріалів фотота відеофіксації довести, що ви створили аварійну обстановку, просто неможливо.

Захист від незаконних звинувачень

 

По-перше, вимагайте доказів того, що ви порушили один з вищевказаних пунктів. По-друге, інспектором має бути доведено те, що ваші дії призвели до створення аварійної обстановки, і те, що обстановку створили саме ви (показання потерпілого, свідків, фото- або відеоматеріали). Нагадайте інспектору, що якщо він не надасть вам цих доказів, то він порушить вимоги статтей 251 та 256 КУпАП (зміст цих статтей).

Якщо працівник ДАІ, незважаючи на ваші доводи, все ж звинувачує вас у створенні аварійної обстановки та складає адмінпротокол, дійте наступним чином:
1. Перевірте правильність заповнення протоколу інспектором ДАІ («Процедура складання адмінпротоколу, Задача 1»).
2. В графу пояснень у протоколі впишіть ключові фрази («Процедура складання адмінпротоколу, Задача 2»).
3. Допишіть відносно даного порушення:

Аварійну обстановку ні для кого не створював. Інспектор не надав

доказів мого правопорушення. Свідчення учасників, яким нібито була

створена аварійна обстановка, відсутні.

Якщо інспектор все ж вніс до протоколу показання потерпілої сторони та свідків, то у графі пояснень до протоколу вкажіть наступне:

Аварійну обстановку ні для кого не створював, аварійна ситуація була створена

для мене. Водій автомобіля, що рухався попереду, грубо порушив ПДР: застосував

екстрене гальмування / різко змінив траєкторію руху / пішохід несподівано

вискочив безпосередньо перед авто і т. д., що змусило мене вжити заходів

для запобігання ДТП.

4. Якщо буде можливість написати ваші пояснення на окремому аркуші, опишіть всю ситуацію більш детально.
5. Якщо відбувається вилучення вашого водійського посвідчення (докладніше про вилучення головного документу водія), вимагайте від інспектора тимчасового дозволу на право керування транспортним засобом. Факт тимчасового вилучення посвідчення обов’язково має бути відображений в адмінпротоколі.
6. Заявляйте клопотання про перенесення розгляду справи та про надання юридичної допомоги («Процедура складання адмінпротоколу, Задача 3»).
7. ВАЖЛИВО: підпишіть та заберіть копію протоколу та копію постанови про притягнення вас до адміністративної відповідальності, якщо вона винесена.
8. Якщо постанова не винесена на місці і справа перенесена на іншу дату, ретельно підготуйтеся до розгляду справи: зверніться за допомогою до адвоката або іншої особи – спеціаліста в області права, зберіть докази.
9. Оскаржуйте винесену постанову (докладніше про оскарження). Зразок позовної заяви дивіться на цій сторінці.
10. Відправте інформаційний запит з приводу дій інспектора в даному конкретному випадку (докладніше про інформаційний запит).
11. Подавайте скаргу на неправомірні дії інспектора ДАІ (процедура подання скарги).

 

ВАЖЛИВО:
В протоколі мають бути відображені докази вашого правопорушення, а також дані про тих учасників дорожнього руху, для яких була створена аварійна ситуація.

 

ВАЖЛИВО:
Вас не можуть одночасно притягнути до відповідальності за створення аварійної ситуації та за інше правопорушення.

Розділ 8. Хабар посадовій особі

Свідки і поняті
Якщо причиною аварії стало дорожнє покриття

Розділ 10. Якщо причиною аварії стало дорожнє покриття


 
comments powered by Disqus