Издательство Монолит +38(056)735-50-35 +38(095)931-39-89;
Головна  /  Читати ПДР України онлайн  /  Розділ 9. Попереджувальні сигнали
9.1.Попереджувальними сигналами є:
а)сигнали, що подаються світловими покажчиками повороту або рукою;
Коментарі експерта
б)звукові сигнали;
Коментарі експерта
в)перемикання світла фар;
Коментарі експерта
г)увімкнення ближнього світла фар у світлу пору доби;
Коментарі експерта
ґ)увімкнення аварійної сигналізації, сигналів гальмування, ліхтаря заднього ходу, розпізнавального знака автопоїзда;
Коментарі експерта
д)увімкнення проблискового маячка оранжевого кольору.
Коментарі експерта
ПДР: Попереджувальні сигнали
Попереджувальні сигнали використовуються для своєчасного інформування учасників дорожнього руху, привернення їхньої уваги, виділення транспортних засобів із загального транспортного потоку і попередження про небезпеку, тому при експлуатації транспортних засобів вони мають бути справні.
9.2.Водій повинен подавати сигнали світловими покажчиками повороту відповідного напрямку:
а)перед початком руху і зупинкою;
Коментарі експерта
б)перед перестроюванням, поворотом або розворотом.
Коментарі експерта
ПДР: сигнали світловими покажчиками
ПДР: сигнали світловими покажчиками
Починаючи рух, водій зобов’язаний проінформувати інших учасників дорожнього руху про початок виконання будь-якого маневру, незалежно від місця виконання маневру, плавності виконання маневру і віддаленості інших учасників дорожнього руху. Сигнали лівого повороту подаються перед початком руху від правого краю проїзної частини, перестроюванням на ліву смугу, поворотом ліворуч, розворотом, початком обгону, а також перед зупинкою біля лівого краю проїзної частини.
Сигнали правого повороту подаються перед початком руху від лівого краю проїзної частини, перестроюванням на праву смугу, поворотом праворуч, зупинкою біля правого краю проїзної частини, а також при завершенні виконання обгону.
9.3. У разі відсутності або несправності світлових покажчиків повороту сигнали початку руху від правого краю проїзної частини, зупинки зліва, повороту ліворуч, розвороту або перестроювання на смугу руху ліворуч подаються лівою рукою, витягнутою вбік, або правою рукою, витягнутою вбік і зігнутою у лікті під прямим кутом угору.
 Сигнали початку руху від лівого краю проїзної частини, зупинки справа, повороту праворуч, перестроювання на смугу руху праворуч подаються правою рукою, витягнутою вбік, або лівою рукою, витягнутою вбік і зігнутою у лікті під прямим кутом угору.
 У разі відсутності або несправності сигналів гальмування такий сигнал подається лівою або правою рукою, піднятою вгору.
Коментарі експерта
ПДР: сигнали, які подаються при несправності світлових покажчиків
Даний пункт Правил дорожнього руху передбачений на випадок несправності світлових покажчиків повороту або їх відсутності. У таких випадках водій зобов’язаний подавати сигнали лівою або правою рукою, залежно від місця розташування керма. На автомобілях з лівостороннім розташуванням керма необхідно подавати сигнали лівою рукою, а на автомобілях з правостороннім розташуванням керма – правою рукою.
Водіям мопедів і мотоциклів необхідно подавати сигнали лівою рукою, оскільки права рука утримує рукоятку газу. Безпосередньо перед початком виконання маневру водій мопеда або мотоцикла зобов’язаний двома руками триматися за кермо. Така ж вимога висувається і до особи, яка керує велосипедом.
9.4. Подавати сигнал покажчиками повороту або рукою належить завчасно до початку маневру (з урахуванням швидкості руху), але не менш як за 50-100 м у населених пунктах і за 150-200 м поза ними, і припиняти негайно після його закінчення (подавання сигналу рукою слід закінчити безпосередньо перед початком виконання маневру). Сигнал забороняється подавати, якщо він може бути не зрозумілим для інших учасників руху.
 Подавання попереджувального сигналу не дає водієві переваги і не звільняє його від вжиття запобіжних заходів.
Коментарі експерта
ПДР: сигнали світловими покажчиками
ПДР: сигнали світловими покажчиками
ПДР: сигнали світловими покажчиками
Дана вимога введена для більш точного визначення моменту початку і кінця подачі попереджувального сигналу в населених пунктах і за їхніми межами. Водій зобов’язаний у процесі руху інформувати інших учасників дорожнього руху про свої маневри за допомогою попереджувальних сигналів. Подачу попереджувального сигналу водії транспортних засобів зобов’язані закінчити відразу ж після виконання маневру. Забороняється подача попереджувального сигналу, якщо він може дезінформувати інших учасників дорожнього руху. Водію та пасажирам заборонено висовувати руки з бічних вікон механічного транспортного засобу, якщо це не стосується попередження про маневр, оскільки це може бути неправильно витлумачено іншими учасниками дорожнього руху.
9.5. Подавати звукові сигнали у населених пунктах забороняється, крім випадків, коли без цього неможливо запобігти дорожньо-транспортній пригоді.
Коментарі експерта
ПДР: звукові сигнали
ПДР: звукові сигнали
Подача звукового сигналу в населених пунктах може відволікти учасників дорожнього руху від спостереження за дорожньою обстановкою і спровокувати виникнення дорожньо-транспортної пригоди, тому Правилами дорожнього руху заборонено користуватися звуковим сигналом у населеному пункті, крім випадків, коли без цього неможливо уникнути дорожньо-транспортної пригоди.
9.6. Для привертання уваги водія транспортного засобу, який обганяється, можна застосовувати перемикання світла фар, а поза населеними пунктами - і звуковий сигнал.
Коментарі експерта
ПДР: Для привертання уваги водія транспортного засобу, який обганяється
Для привертання уваги водіїв транспортних засобів, що обганяються, може застосовуватися в якості попереджувального сигналу перемикання світла фар, при цьому для забезпечення безпеки руху водії, які здійснюють обгін, зобов’язані виключити можливість засліплення зустрічного і попутного транспорту через дзеркало заднього виду.
9.7. Забороняється користуватися дальнім світлом фар як попереджувальним сигналом в умовах, коли це може призвести до засліплення інших водіїв, у тому числі через дзеркало заднього виду.
Коментарі експерта
ПДР: для залучення уваги забороняється
З метою забезпечення безпеки дорожнього руху Правилами заборонено користуватися дальнім світлом фар в якості попереджувального сигналу, якщо це може призвести до засліплення інших водіїв.
Пунктом 19.2 Правил зазначено, що дальнє світло фар необхідно перемикати на ближнє на відстані не менше 250 м до зустрічного транспорту.
9.8.Під час руху механічних транспортних засобів у світлу пору доби з метою позначення транспортного засобу, що рухається, ближнє світло фар повинно бути увімкнене: а)у колоні;
Коментарі експерта
б)на маршрутних транспортних засобах, що рухаються по смузі, позначеній дорожнім знаком 5.8 (див. додаток 1), назустріч загальному потоку транспортних засобів;
Коментарі експерта
в)на автобусах (мікроавтобусах), що здійснюють перевезення організованих груп дітей (№876 від 01.10.2008);
Коментарі експерта
г)на великовагових, великогабаритних транспортних засобах та транспортних засобах, що здійснюють дорожнє перевезення небезпечних вантажів (№634 від 09.07.2008);
Коментарі експерта
ґ)на транспортному засобі, що буксирує;
Коментарі експерта

д)у тунелях. З 1 жовтня по 1 травня на всіх механічних транспортних засобах поза населеними пунктами повинні бути ввімкнені денні ходові вогні, а в разі їх відсутності в конструкції транспортного засобу - ближнє світло фар.(№ 111 від 11.02.2013)
 В умовах недостатньої видимості на механічних транс­портних засобах можна ввімкнути дальнє світло фар або додатково протитуманні фари за умови, що це не буде засліплювати інших водіїв.
Коментарі експерта
ПДР: ближнє світло фар має бути включене у тунелях
Дана вимога Правил дорожнього руху дозволяє підвищити безпеку дорожнього руху на затемнених ділянках дороги як у світлу пору доби, так і в темну.
9.9.Аварійна світлова сигналізація повинна бути ввімкнена:
а)у разі вимушеної зупинки на дорозі;
Коментарі експерта
ПДР: аварійна світлова сигналізація повинна бути включена в разі вимушеної зупинки
ПДР: знак аварійної зупинки
У разі вимушеної зупинки за недостатньої видимості або в темну пору доби на транспортних засобах крім аварійної світлової сигналізації мають бути увімкнені габаритні або стоянкові ліхтарі, дозволяється додатково увімкнути ближнє світло фар або протитуманні фари та задні протитуманні ліхтарі згідно з пунктом 19.4 даних Правил, а в місцях з обмеженою оглядовістю дороги хоча б в одному напрямку менше 100 м необхідно встановлювати знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар.
б)у разі зупинки на вимогу поліцейського або внаслідок засліплення водія світлом фар;
Коментарі експерта
ПДР: аварійна світлова сигналізація повинна бути включена внаслідок засліплення водія світлом
Аварійна світлова сигналізація може вмикатися завчасно для позначення нештатної ситуації на проїзній частині, якщо у водія є підстави припускати, що він може бути засліплений світлом фар зустрічного автомобіля. У пункті 19.3 даних Правил вказані додаткові дії, які повинен виконати водій у разі засліплення.
в)на механічному транспортному засобі, що рухається з технічними несправностями, якщо такий рух не заборонено цими Правилами;
Коментарі експерта
ПДР: аварійна світлова сигналізація повинна бути включена на ТЗ з несправностями
З метою попередження інших учасників дорожнього руху про виникнення нештатної ситуації на проїзній частині водії транспортних засобів з технічними несправностями зобов’язані, згідно з Правилами дорожнього руху, вмикати аварійну світлову сигналізацію. Рух транспортних засобів із технічними несправностями має здійснюватися якомога ближче до правого краю проїзної частини. У разі несправності аварійної світлової сигналізації або за її відсутності на транспортному засобі, що рухається з технічними несправностями, необхідно встановлювати на висоті 400–1600 мм від поверхні дороги знак аварійної зупинки (пункт 30.4) або миготливий червоний ліхтар.
г)на механічному транспортному засобі, що буксирується;
Коментарі експерта
ПДР: аварійна світлова сигналізація повинна бути включена на буксируваному ТЗ
ПДР: знак аварійної зупинки і миготливий червоний ліхтар
При буксируванні одного транспортного засобу іншим для учасників дорожнього руху не завжди є можливим своєчасне визначення таких транспортних засобів у загальному потоці, тому для їх вирізнення із загального потоку на транспортному засобі, що буксирується, має бути увімкнена аварійна світлова сигналізація. У разі несправності аварійної світлової сигналізації або за її відсутності на транспортному засобі, що рухається з технічними несправностями, необхідно встановлювати на висоті 400–1600 мм від поверхні дороги знак аварійної зупинки (пункт 30.4) або миготливий червоний ліхтар.
ґ)на механічному транспортному засобі, позначеному розпізнавальним знаком «Діти», що перевозить організовану групу дітей, під час їх посадки чи висадки;
Коментарі експерта
ПДР: аварійна світлова сигналізація повинна бути включена на ТЗ перевозять організаційні групи людей
Знак «Діти»
Водії інших транспортних засобів, що наближаються до транспортного засобу з розпізнавальним знаком «Діти» і увімкненою аварійною сигналізацією, зобов’язані вжити заходів щодо зниження швидкості руху, а в деяких випадках зупинитися, якщо подальший рух може призвести до наїзду на дітей та їх травмування.
д)на всіх механічних транспортних засобах колони під час їх зупинки на дорозі;
Коментарі експерта
ПДР: аварійна світлова сигналізація повинна бути включена під час зупинки колони
Під час зупинки колони транспортних засобів на проїзній частині можливий вихід на дорогу людей, тому з метою зниження ймовірності наїзду на таких осіб та їх травмування Правилами дорожнього руху передбачено, що на всіх механічних транспортних засобах колони під час їх зупинки на дорозі має бути увімкнена аварійна світлова сигналізація.
е)у разі скоєння дорожньо-транспортної пригоди.
Коментарі експерта
ПДР: аварійна світлова сигналізація повинна бути включена в разі ДТП
Для попередження про виникнення ДТП необхідно вмикати аварійну світлову сигналізацію, оскільки на проїзну частину можуть виходити учасники ДТП, які не можуть контролювати навколишню обстановку через свій емоційно-стресовий стан.
9.10.Разом з увімкненням аварійної світлової сигналізації слід установити знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар на відстані, що забезпечує безпеку дорожнього руху, але не ближче 20 м до транспортного засобу в населених пунктах і 40 м поза ними, у разі:
ПДР: знак аварійної зупинки і миготливий червоний ліхтар

а)скоєння дорожньо-транспортної пригоди;
Коментарі експерта
ПДР: знак аварійної зупинки при ДТП
Для попередження учасників дорожнього руху про виникнення ДТП на проїзній частині, збереження слідів ДТП разом з аварійною світловою сигналізацією має встановлюватися знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар.
б)вимушеної зупинки в місцях з обмеженою оглядовістю дороги хоча б в одному напрямку менше 100 м.
Коментарі експерта
ПДР: знак аварійної зупинки в місцях з обмеженою оглядовістю
У місцях з обмеженою оглядовістю може не бути забороненим інтенсивний рух, тому в разі вимушеної зупинки в умовах видимості дороги хоча б в одному напрямку менше 100 м необхідно крім аварійної світлової сигналізації встановлювати знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар: у населеному пункті не ближче ніж за 20 м до транспортного засобу, а поза межами населеного пункту – не ближче ніж за 40 м. Доцільно встановити знак за транспортним засобом, щоб попередити про перешкоду транспортні засоби, що рухаються тією ж смугою.
9.11.Якщо транспортний засіб не обладнано аварійною світловою сигналізацією або вона несправна, треба встановити знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар:
а)ззаду на транспортному засобі, зазначеному в пункті 9.9 («в», «г», «ґ») цих Правил;
Коментарі експерта
б)з боку гіршої видимості для інших учасників дорожнього руху у випадку, зазначеному в підпункті «б» пункту 9.10 цих Правил.
Коментарі експерта
За відсутності або несправності аварійної світлової сигналізації в деяких випадках Правилами дорожнього руху не допускається подальший рух транспортних засобів або їх зупинка в окремих випадках, якщо вони не позначені знаком аварійної зупинки на рівні 400–1600 мм від поверхні дороги або миготливим червоним ліхтарем.
9.12.Миготливе червоне світло, випромінюване ліхтарем, який застосовується відповідно до вимог пунктів 9.10 і 9.11 цих Правил, повинно бути добре видно як удень за сонячної погоди, так і в умовах недостатньої видимості.
Коментарі експерта
Оскільки миготливі ліхтарі можуть засліпити водіїв, які наближаються до місця виникнення аварійної ситуації, або можуть бути недостатньо помітними в світлу пору доби, а також в умовах недостатньої видимості, у Правилах дорожнього руху наводяться вимоги до таких ліхтарів. Згідно з міжнародними нормативними вимогами (Правила № 7 ЄЕК ООН), мінімальна сила світла, що випромінюється ліхтарем, має становити 150 кд вдень і 40 кд вночі.

Зміст цієї сторінки захищено авторським правом. Копіювання, передрук, або використання матеріалів даної сторінки для відтворення, переносу на інші носії інформації ЗАБОРОНЕНО і переслідується відповідно до чинного законодавства.

© ТОВ «Видавництво «Моноліт»

 
comments powered by Disqus